Agencja Spicy Mobile prezentuje wyniki aplikacji społecznościowych w 2018 r. Jak wynika z badania, jedynie sześć aplikacji ujętych w kategorii „Społeczności” w Google Play zamknęło rok 2018 z zasięgiem powyżej 1%. Liderem kategorii pozostaje niezmiennie od lat aplikacja Facebook, dla której ostatni rok nie był najłatwiejszy.
Warto wspomnieć, że od wiosny ubiegłego roku firma założona przez Marka Zuckerberga zmaga się z poważnym kryzysem wizerunkowym. W marcu 2018 r. pojawiły się niepokojące sygnały o wykorzystywaniu danych użytkowników Facebooka przez firmę Cambridge Analytica. W kolejnych miesiącach nie było lepiej. W połowie października br. wyszło na jaw, że hakerzy przejęli informacje o 29 mln użytkowników, zaś w grudniu usterka w zabezpieczeniach pozwoliła uzyskać dostęp do zdjęć ponad 6,8 mln użytkowników serwisu.
Jak to wszystko wpłynęło na wyniki aplikacji Facebook w Polsce? Według badania Spicy Mobile, jej zasięg w grudniu 2018 r. wyniósł 35,77%, co w porównaniu do wyników ze stycznia ub.r. (ok. 45%) jest sporym spadkiem. Rekordowo niski wynik odnotowano w maju 2018 r. – wówczas z aplikacji korzystało mniej niż 30% użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android.
Jednocześnie, warto podkreślić, że również w latach wcześniejszych wyniki dla aplikacji Facebook pod koniec roku były zwykle niższe od tych z początku. Zdaniem analityków Spicy Mobile, po ostatniej grudniowej zniżce należy się spodziewać lekkiego „odbicia” w pierwszych dwóch miesiącach tego roku.
„Wyniki dla aplikacji Facebook mogą być odzwierciedleniem zmian, jakie zachodzą w samym serwisie na rynku europejskim” – podkreśla Małgorzata Wołejko, Mobile Audience Measurement Director. – „Jak wynika ze sprawozdania dla inwestorów, Facebook stracił w Europie około dwóch milionów użytkowników (Montly Active Users) w ciągu trzech pierwszych kwartałów ubiegłego roku, co jest tłumaczone wejściem w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Straty zostały odbudowane z nawiązką w ostatnim kwartale”.
Pierwszą trójkę aplikacji społecznościowych zamykają Instagram (13,54%) oraz Snapchat (4,16%). Również w przypadku tych dwóch aplikacji, między styczniem a grudniem ub.r. są widoczne spadki zasięgu, które podobnie jak dla aplikacji Facebook znajdują odbicie w latach wcześniejszych.